25 november 2013

Snabbt LCHF-bröd med enkelt medelhavs-dipp

Ibland vill jag ha lite bröd till maten, till exempel till en god soppa i dessa kyliga tider.
Detta är ett väldigt enkelt och snabblagat glutenfritt bröd. Receptet kommer från Maja, en tjej som jag lärt känna på Instagram som har massa goda recept. Ni kan hitta henne på @majaslchf.

1 halv plåt: 
Vispa 2 ägg fluffiga med elvisp i 4 minuter.
Rör ner 3 msk mandelmjöl, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 1 dl riven ost, 1/2 dl sesamfrön och 1 nypa salt.
Sen är det bara att bre ut smeten på ett bakplåtspapper, jag brukar ta hjälp av baksidan på en sked som jag blöter i kallt vatten då och då.
Här strödde jag över en krydda från Mellanöstern som heter Zaartar (innehåller bland annat oregano, mejram, rostade sesamfrön och sumak).
In i ugnen, 200 grader, ca en kvart eller tills brödet fått färg.

# dannies LCHF

Godaste och enklaste dipp från medelhavet: Välj en riktigt god olivolja, själv älskar jag grekisk olivolja, häll den i en djup tallrik och strö lite nymalen peppar över.

Njut av något så enkelt och så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar